Spring naar inhoud

Trendwatching: wat kunnen we verwachten voor 2011?

23/02/2011
Twitter - steeds vaker ook een zakelijk instrument

Twitter - steeds vaker ook een zakelijk instrument

Hoe gaan we met elkaar, onze work-life balance en de natuur om in 2011? Verandert er werkelijk iets of zien we de ontwikkelingen van 2010 versterkt of verzwakt terugkomen in dit nieuwe jaar?

In haar blog ‘5 belangrijke sociale trends voor 2011’ op FrankWatching beschrijft Anouk Binkhuysen een aantal sociale trends voor 2011. Ze komen oorspronkelijk van trendwatcher of the year Carl Rohde.

Het zijn trends die betrekking hebben op uw leven als individu, maar die ook zeker invloed hebben op het functioneren van organisaties. Misschien herkent u zichzelf. Bent u ook:

1: een urban nomad?

Niet meer standaard op kantoor van negen tot vijf maar daar waar u wilt zijn, wanneer u daar wilt zijn. Met smartphone, ipad of laptop, want om u werk te doen heeft u niet meer nodig.

Je eigen tijd indelen en dichtbij huis – of juist thuis – een werkplek zoeken is niet meer alleen voorbehouden aan ZZP’ers. Met de opkomst van Het Nieuwe Werken en steeds meer technische mogelijkheden kunnen (en mogen!) ook steeds meer werknemers hun werk verrichten waar en wanneer ze dat het beste uitkomt.

Het Nieuwe Werken is ook Het Nieuwe Netwerken. Voor inspiratie, nieuwe contacten en soms ook uit gemaksoverwegingen kiezen ZZP’ers én werknemers steeds vaker voor een werkplek bij vergader- en werkomgevingen zoals Seats2Meet.

2: altijd online?

Nederlanders behoren tot de meest fanatieke Twitteraars van de wereld. En Facebook heeft na Linkedin nu ook de Nederlandse markt veroverd.

Privé wordt er van alles de wereld in geslingerd. Steeds meer bedrijven ontdekken nu echter ook de kracht van social media voor zakelijk gebruik. Dat mag ook wel, want als je als bedrijf zelf niet actief bent op social media, dan wordt er wel van alles over je getweet en gepost. Alleen zenden is om die reden ook sterk af te raden.

Op social media gaat het om de interactie, het netwerken, het elkaar helpen. Nooit was het belangrijker (en makkelijker?) om je klant te leren kennen dan nu.

3: moe van de overload aan informatie?

Een citaat dat Anouk Binkhuysen gebruikt zegt alles:

“We are living in a stress society, where the need to comfort ourselves from time to time is accelerating. The rise of a stress society is not totally new. But it is alive and poignant with the younger target group. So don’t deny it, you better tap into it. Every product, every service, every brand, every organization, every human being that helps us to RELAX, we start to love.’”(Bron: scienceofthetime.com)

 

4: milieubewust?

Op BNR hoorden we er al over: op de Autosalon van Genève wordt dit jaar een ongekend groot aantal elektrische auto’s gepresenteerd. En ook de merken die normaliter niet worden geassocieerd met duurzaam en milieubewust hebben nu de draai gemaakt. Duurzaam is hip, duurzaam is cool.

Als mens ontkom je er niet meer aan, maar als bedrijf ook niet. Bio-boodschappen worden in prominente schappen gelegd in de supermarkt, grote bedrijven pronken met hun energiezuinige kantoren en geen wasmachine meer die niet waterbesparend is. Duurzaam blijft het helemaal, ook in 2011.

5: manipuleerbaar?

Een citaat dat Anouk Binkhuysen gebruikt zegt wederom alles:

“We all live in a (manipulating) Media Society. We are surrounded by images and pictures that seduce us to listen to them, even identify with them. There is an overdose of them. We love them, sometimes we hate them. Often we realize we cannot trust them. That is what it means to live in a (manipulating) Media Society.” (Bron: scienceofthetime.com)

Plaats een reactie