Skip to content

Innovatie op de werkvloer: fouten maken mag!

24/02/2011
Het kantoor van Google (bron: www.technobuzz.net)

Het kantoor van Google (bron: http://www.technobuzz.net)

Innovatie dreigt al snel een ondergeschoven kindje te worden in tijden van crisis. En dat terwijl innovatie juist zo belangrijk is in tijden van crisis. Slimme, creatieve oplossingen kunnen tijd en geld besparen.

Maar was er maar de rust en de ruimte om die slimme, creatieve oplossingen te bedenken…

Op ManagementTeam.nl lezen wij in een interview met Anne Heleen Bijl (consultant en trainer op het gebied van creatief denken en communicatie) hoe je innovatie kunt stimuleren op de werkvloer.

Ruimte om te improviseren
Want te veel controle uitoefenen op je werknemers stimuleert niet bepaald de innovatie. Ze volledig vrij laten werkt echter ook niet. Wat is ‘de gulden middenweg’?

Volgens Bijl gaat het erom wel richting te geven aan nieuwe ideeën (een gezamenlijk doel, een visie, een slogan), maar om je medewerkers binnen dat kader genoeg ruimte te geven om te improviseren.

Fouten maken mag

En die ruimte om te improviseren, die moeten de medewerkers ook echt voelen en meemaken. Wel zeggen dat de ruimte er is, maar vervolgens elk nieuw idee zonder veel enthousiasme ontvangen werkt natuurlijk niet.

Wij zeggen zelf graag: fouten maken mag. Als mensen bang zijn om fouten te maken, durven ze immers ook minder radicaal te denken. Dan blijven de creatieve ideeën uit.

Anne Heleen Bijl: “Loopt een goed bedoeld experiment uiteindelijk op niets uit? Vier het dan in plaats van af te straffen. Anders doen medewerkers het daarna nooit meer.”

Ontspan!
Ruimte geven zit overigens niet alleen in ‘fouten maken mag’. Ruimte zit ook in tijd, je medewerkers werkelijk tijd en rust bieden voor creatieve processen.

Bijl: “Soms moet je het werk even loslaten.” “Pas wanneer je je ontspant, dan gebeurt het. Het is niet voor niets dat de meeste goede ideeën ontstaan voor het slapen gaan of onder de douche. Die gelegenheden kun je ook creëren op het werk.”

Van de glijbaan

Google is daar kampioen in geworden, in het creëren van een dergelijke sfeer en cultuur. Het kantoor van google heeft een glijbaan én een brandweerpaal om vanaf te roetsjen. Voor een moment van concentratie kun je de iglo in en als je wilt relaxen kun je in bad (bekijk hier foto’s).

Met creativiteit win je tijd

Menig Nederlands werkgever krijgt hier de kriebels van. Tijdens werktijd in bad?!

Bijl zegt hierover: “We moeten in Nederland af van het idee dat creativiteit tijd kost. Feitelijk win je er juist tijd mee. Je gaat namelijk nadenken hoe zaken beter kunnen. Efficiënter. Leuker! Bovendien zorgt dit ervoor dat medewerkers het naar hun zin hebben op het werk. Zo voorkom je dat ze hun creativiteit in hobby’s en op verenigingen gaan botvieren, in plaats van op de werkvloer.”

Advertenties
No comments yet

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: