Skip to content

Generatie Einstein, wat moet je daar als manager mee?

11/04/2011

Boek over de Generatie Einstein, o.m. te bestellen op bol.com

Boek over de Generatie Einstein, o.m. te bestellen op bol.com

Onlangs verscheen een interessant artikel op Managementsite.nl, ‘De crisis en de kunst van het loslaten’. Het artikel bespreekt de vorm van management die nodig is nu. En met nu bedoelen de auteurs (Leo Kerklaan, Floor Slagter en Joost van Rantwijk) eigenlijk heel veel dingen.

Nieuwe generatie werknemers
‘Nu’ staat voor deze tijden van economische crisis, maar ‘nu’ staat ook voor Het Nieuwe Werken, onafhankelijk van tijd en plaats. En dat je als manager dus eigenlijk minder controle kunt uitoefenen. Veel speelt zich immers niet meer binnen het blikveld af van de manager. ‘Nu’ staat ook voor een nieuwe generatie werknemers die de arbeidsmarkt bestormt, ook wel de Generatie Einstein genoemd.

Intrinsieke motivatie
De auteurs van het artikel signaleren drie punten met betrekking tot deze generatie die de aandacht trekken. Dat zijn (1) de intrinsieke motivatie, (2) de combinatie leren en werken en (3) het deel uitmaken van sociale netwerken.

Tien suggesties voor nieuw management
Wat betekent dit voor de organisatie-inrichting. Voor management? De auteurs doen tien suggesties:

  1. Laat medewerkers oplossingen zoeken voor vraagstukken die ze boeien en waar ze verstand van hebben en geef ze verantwoordelijkheden die aansluiten bij hun talenten.
  2. Stimuleer informele omgangsvormen binnen de organisatiestructuur. Dat relativeert de traditionele hiërarchie en versterkt creativiteit. Geen gelijkheid, wel gelijkwaardigheid.
  3. Geef ruimte voor ondernemerschap waarbij medewerkers mogelijkheden kunnen benutten en ontplooien. Zorg dat ze met hun eigen ideeën en plannen bijdragen aan het verbeteren van de prestaties.
  4. Organiseer een kleinschalige werksetting. Dit heeft verschillende voordelen. Het ondernemerschap wordt gestimuleerd, er wordt gehoor worden gegeven aan de afkeer van bureaucratie en het sluit aan op behoefte aan intimiteit en geborgenheid van de nieuwe generatie.
  5. Introduceer en faciliteer de mogelijkheid om onafhankelijk van tijd en plaats te werken. Dat geeft medewerkers meer flexibiliteit en geeft ze verantwoordelijkheid.
  6. Realiseer een stimulerende prestatiecultuur. De nieuwe generatie vindt het niet erg om te laten zien wat ze gepresteerd heeft, ze is ambitieus.
  7. Zorg voor zinvol werk; werk dat er toe doet.
  8. Creëer een organisatie waarin medewerkers mede-ownership voelen voor het bedrijfssucces en de gelegenheid krijgen om  zich in de volle breedte te ontwikkelen.
  9. Werk in wisselende samenstellingen aan belangrijke vraagstukken. De nieuwe generatie is groeps- en netwerkgericht.
  10. Check of persoonlijke doelstellingen en organisatie doelstellingen op elkaar aansluiten. Het is de verantwoordelijkheid van de nieuwe generatie om zelf loopbaanplannen te maken. Maar het moet duidelijk zijn wat zij concreet kan bijdragen aan de toekomst van de organisatie.
Advertenties
No comments yet

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: