Skip to content

Fusies – ook in de zorg – die kun je vieren!

06/04/2011

Fusie: samenkomen met behulp van een evenement (bron beeld: nieuwslog.nl)

Fusie: samenkomen met behulp van een evenement (bron beeld: nieuwslog.nl)

Het aantal fusies en overnames dat bij de SER is aangemeld, is in 2010 enigszins gestegen ten opzichte van 2009, namelijk van 335 naar 348. Dat lezen wij op BlikopNieuws.nl.

Het jaar 2009 was een dieptepunt, nooit eerder waren er zo weinig fusies aangemeld. Het lage aantal werd toen verklaard uit de economische recessie.

De lichte stijging van het aantal fusies in 2010 houdt mogelijk verband met het economisch herstel. Evenals vorig jaar leverde het vierde kwartaal het grootste aantal fusiemeldingen (116) op.

Stijgende trend zet door
Op de website van PwC lezen wij dat Nederlandse fusie- en overnamespecialisten verwachten dat die stijgende trend op de overnamemarkt in 2011 zal doorzetten.

Twee bloedgroepen
Een fusie over overname is niet zomaar wat. Het is natuurlijk afhankelijk van de situatie, maar heel regelmatig gebeurt het dat met een fusie ook daadwerkelijk twee verschillende bedrijven worden geïntegreerd. In dat geval wordt – zeker in de zorg – ook wel gesproken van ‘twee verschillende bloedgroepen’.

Twee bedrijven met verschillende culturen en verschillende werkwijzen ‘moeten’ het ineens samen gaan doen. En integratie heeft vaak ook tot gevolg dat functies ineens dubbel bezet zijn en er dus ontslagen moeten vallen.

Negatieve emoties
Fusies gaan dan ook meer dan eens gepaard met negatieve emoties. De kunst is dan om aan iedereen duidelijk te maken waarom gekozen is voor de fusie, wat de voordelen zijn en wat elke medewerker er afzonderlijk mee wint. Communicatie is oh zo belangrijk.

Toegevoegde waarde versus verschillen
Twee verschillende ziekenhuizen bijvoorbeeld – één ziekenhuis academisch en gespecialiseerd, het andere ziekenhuis stads en persoonlijk – kunnen met een fusie misschien wel veel betere zorg leveren aan patiënten.

Het lokale ziekenhuis kan zich optrekken aan het niveau van het academische ziekenhuis, het academische ziekenhuis kan leren van de persoonlijke en patiëntgerichte aanpak van het lokale ziekenhuis.

Als je dat goed en overtuigend kunt communiceren krijgt een fusie al snel een andere lading dan wanneer de nadruk blijft liggen op de verschillen en de ontslagen.

Wij-gevoel door evenement
En cultuurverschillen dan? Het ‘wij-zij’ gevoel, hoe ga je dat tegen? Steeds vaker kiezen bedrijven voor een evenement om te helpen die gevoelens tegen te gaan. Een evenement waarin niet de verschillen centraal staan, maar ieders talenten, wat je voor elkaar kunt betekenen en hoe je samen sterker staat.

In een informele sfeer kunnen de nieuwe collega’s elkaar leren kennen en werkwijzen en ervaringen uitwisselen. En in diezelfde sfeer kan aan alle betrokkenen worden verteld wat de koers is van de nieuwe organisatie, wie aan die nieuwe organisatie leiding geven en wat hun toekomstperspectieven zijn.

Bijeenkomsten bovenaan de lijst
Een fusie kan worden vergeleken met een veranderingstraject en niet voor niets staan in communicatieadviezen rondom veranderingstrajecten bijeenkomsten en evenementen bovenaan de lijst. Misschien ook voor u een idee, om bij een fusie aan een evenement te denken als aftrap voor een nieuwe toekomst?

Advertenties
No comments yet

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: