Skip to content

Communicating ‘CHANGE’: wat we van Obama kunnen leren over verandering

04/04/2011

Wie herinnert zich niet die inspirerende en indrukwekkende speeches van Barack Obama tijdens de laatste Amerikaanse presidentsverkiezingen. Duizenden – honderdduizenden – wist hij ermee in vervoering te brengen.

‘CHANGE’, dat was wat de Verenigde Staten nodig had en dat was precies wat Obama zou brengen. Altijd sloot hij af met de veelzeggende woorden: ‘Yes, we can!’.

A more perfect Union
Bekijk hieronder bijvoorbeeld nog eens zijn speech ‘A more perfect Union’.


Het belang van communicatie

Nu is er inmiddels al heel veel geschreven over verandermanagement (op deze blog kunt u ook meer lezen over ‘Veranderingsprocessen’) en steeds meer wordt daarin ook het belang van goede communicatie aangegeven.

Vijf succesfactoren
In dat kader stuitten wij op de blog van Johanna Kroon, organisatieadviseur bij veranderingsprocessen. Zij is gespecialiseerd in communicatie bij organisatieveranderingen en schrijft onder meer over wat wij kunnen leren van Barack Obama. Ze noemt vijf succesfactoren.

1: Geen kretologie, maar inhoud
Barack Obama gebruikte weliswaar altijd de ‘strijdkreet’ Yes, we can!, maar hij hield het niet bij inhoudsloze oneliners, hij had het echt ergens over. Hij mengde in zijn speeches de nationale geschiedenis met filosofie, persoonlijke verhalen, maatschappelijke issues en ideeën voor de toekomst. En niet saai of langdradig, maar persoonlijk, inspirerend, invoelbaar en concreet.

De wijze les volgens Johanna Kroon? Als je een goed verhaal hebt zijn mensen wel degelijk bereid naar je te luisteren. Zorg dus dat je een goed verhaal hebt.

2: Een geoliede organisatie
Barack Obama weet als geen ander hoe je mensen moet mobiliseren en organiseren. Wie vrijwilliger wil worden bij Obama krijgt een opleiding aan ‘Obama University’ en gaat op Obama Camp. Obama is als geen ander in staat gebleken medestanders te mobiliseren, ook via internet en social media. Hij was hierin echt vernieuwend.

De wijze les? Verspil zo weinig mogelijk energie aan hen die het niet met je eens zijn en richt je vooral op je medestanders. Zorg dat zij hun werk goed kunnen doen en de boodschap verder kunnen uitdragen.

3: Verandering is geen bestemming, maar een weg
Barack Obama presenteert verandering niet als een eindpunt, maar als een proces. De Amerikaanse onafhankelijkheidsverklaring en de Grondwet waren volgens Obama bijvoorbeeld niet het eindpunt van een ontwikkeling, maar juist het startpunt van een proces dat nu al ruim tweehonderd jaar gaande is.

De les van Kroon? Presenteer een verandering niet als de definitieve oplossing voor alle problemen, maar als een werk-in-uitvoering waar iedereen op z’n eigen manier een bijdrage aan kan leveren.

4: Richt je meer op mensen dan op maatregelen
Voordat hij met Bush de strijd aanging, was Obama eerst nog in de race voor het kandidatuurschap van de Democratische partij. Zijn tegenstander van toen is nu zijn Minister van Buitelandse Zaken: Hillary Clinton. Clinton en Obama zijn in veel opzichten tegenpolen. Waar Clinton als afstandelijk en kil wordt ervaren is Obama menselijk en warm. Een Amerikaanse commentator zei:Obama communiceert dat hij van mensen houdt, en Hillary Clinton dat ze van beleid houdt.’

Obama wordt wel gezien als de belichaming van een nieuw type leiderschap, dat meer op ontwikkeling van mensen dan op beheersing en controle is gericht. De les? Steek bij veranderingen niet in op gedragsniveau, maar op het niveau van het denken. Laat mensen meedoen en verantwoordelijkheid nemen.

5: Denk niet óf óf, maar én én
Bij Obama is het nooit óf óf, maar altijd én én. Obama’s filosofie: zolang mensen blijven hangen in het bestrijden van elkaars standpunten rennen ze van incident naar incident en blijft alles bij het oude. Pas als mensen leren zich te verplaatsen in de ander, en bereid zijn te onderzoeken op welke gebieden ze het misschien wél met elkaar eens zijn, kan er een echte verandering plaatsvinden.

Wat wij hier volgens Johanna Kroon van kunnen leren? Verplaats je in degene die het niet met je eens is. Denk niet in tegenstellingen, maar in een overstijgend gemeenschappelijk belang. Door zelf het goede voorbeeld te geven moedig je anderen aan hetzelfde te doen.

Advertenties
No comments yet

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: