Skip to content

Hoe groot is aanwezigheid van social media in de zorg?

29/03/2011

Het aandeel van social media in het gehele medialandschap wordt steeds groter, ook in de zorg. Verpleegkundigen en artsen gebruiken LinkedIn, Twitter en Facebook, maar ook patiënten zijn online actief.

Zij bloggen over hun operatie, Twitteren over ziekenhuisbezoek en plaatsen foto’s van hun ingegipste arm of been op Facebook. Om die reden verscheen onlangs de Social Media Monitor Zorg. Een onderzoek naar het gebruik van social media in de zorg.

Hyves en LinkedIn scoren goed
Uit deze eerste Social Media Monitor Zorg blijkt dat de Nederlandse zorg redelijk aanwezig op Hyves (76%) en LinkedIn (72%). Van de onderzochte instellingen is 41% aanwezig op Twitter.

YouTube is met een aanwezigheid in de zorg van 26% nog sterk onbenut. Facebook is duidelijk nog in opkomst met een gemiddelde overall aanwezigheid van 22%.
 

 

bron: Social Media Monitor Zorg

bron: Social Media Monitor Zorg

 

Ziekenhuizen aan de leiding
De Nederlandse ziekenhuizen presteren het beste op social media. Met name voor de thuiszorg valt er op het terrein van social media nog veel te winnen.

Succesverhalen
In de zorg zijn al allerlei succesvolle praktijkvoorbeelden voorhanden van het gebruik van social media in de zorg. Twitterende huisartsen, een reuma-Hyve, bloggende psoriariaspatiënten, een wervingscampagne voor donoren op Hyves, ggz-cliënten die via social media uit hun isolement komen, succesvolle wervingscampagnes voor personeel en cliëntervaringen in beeld op YouTube.

Hoe omgaan met negatieve berichten?
Dit zijn allemaal positieve ervaringen met het gebruik van social media waar steeds meer zorginstellingen hun weg in vinden. Er is echter ook een andere kant aan social media.

Want wat als een patiënt Twittert dat hij veel te lang moet wachten op een poli? Of ontevreden is over de (na)zorg? Hoe ga je daar als zorginstelling adequaat mee om? Dergelijke berichten bereiken nu – met het gebruik van social media – immers veel meer mensen dan voorheen.

Vijf tips
Op Socialme.nl komen we hierover een heel duidelijk artikel tegen. Heel in het kort kan over het omgaan met negatieve berichtgeving worden gezegd:

  • Zie elke vorm van feedback (positief en negatief) als een mogelijkheid tot het verbeteren van je reputatie, en niet als een tegenslag die verwerkt moet worden.
  • Reageer altijd, ook al heb je nog niet meteen een antwoord/oplossing.
  • Reageer niet uit emotie, maar denk eerst goed na.
  • Ga nooit openbaar een discussie aan. De kansen van negatieve impact op je reputatie zijn simpelweg te groot.
  • Blijf te allen tijde positief. Met meer negativiteit verspeel je de kansen voor een positieve uitkomst.

Veel succes met uw social media activiteiten.

Advertenties
No comments yet

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: