Skip to content

Alles wat u moet weten bij een organisatieverandering

22/03/2011
Organisatieverandering

Organisatieverandering

Onlangs kwamen wij het document ‘Het ABC van organisatieverandering tegen’. Het is geschreven door prof. Dr. J. Strikwerda, hoogleraar Organisatieleer en Verandering aan de Faculteit Economische Wetenschappen en Econometrie van de Universiteit van Amsterdam.

Wat komt er kijken bij een organisatieverandering?
In het ABC zet de auteur prachtig op een rij wat er komt kijken bij een organisatieverandering. Strikwerda geeft antwoord op veelgestelde vragen, behandelt veelgebruikte termen, laat zien waar welke verantwoordelijkheden moeten liggen en geeft aan welke fasen een organisatie doorgaans doorloopt bij een organisatieverandering.

Veelgebruikte termen
Termen die veel terugkomen in de literatuur over verandermanagement zijn bijvoorbeeld management of change en change agent.

Management of change is volgens Strikwerda ‘een planmatig samenwerkingsproces tussen alle betrokkenen om een verandering naar inhoud, proces en resultaten harmonieus te doen verlopen onder toepassing van inzichten uit de organizational behavior’.

Een change agent is ‘een persoon die een organisatie behulpzaam is noodzakelijke veranderingen te realiseren’.

Opnieuw solliciteren?
Een vraag die in veel organisatie aan de orde zal zijn bij een grote organisatieverandering is: Moeten medewerkers gevraagd worden te solliciteren naar nieuwe posities? Hierop antwoord Strikwerda:

‘Het is een goede zaak dat iedereen kans krijgt, via een sollicitatie om nieuwe kansen in de nieuwe organisatie te pakken te krijgen. Het talent stroomt naar die activiteiten met de beste toekomst.

Dat kan uiteraard negatief uitpakken: leegloop, bij afdelingen waarvan gepercipieerd wordt dat die minder kansen voor de toekomst inhouden, maar voor het functioneren van het geheel wel nodig zijn. Dit kan ertoe leiden dat de arbeidsvoorwaarden van zulke afdelingen wat aangepast moeten worden. Dat zal gecompenseerd kunnen worden door voor die posities waarvoor veel belangstelling bestaat de beloning niet te verhogen.

Wat demotiverend werkt is medewerkers te vragen te solliciteren naar hun eigen positie in het geval die niet onderwerp is van verandering.’

 

Nieuwsgierig geworden? U kunt het hele document hier lezen.

Advertenties
No comments yet

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: