Skip to content

Sociale innovatie, ook in de zorg

17/03/2011

Eerder schreven wij in ons blog ‘Sociale innovatie: hoe het en waarom’ over, hoe kan het ook anders, het hoe en waarom van sociale innovatie.

Heel in het kort komt het bij sociale innovatie op het volgende neer:

  • Durf de verantwoordelijkheid af te geven en heb vertrouwen. Breng als organisatie wel de juiste mensen (medewerkers, klanten) bij elkaar en faciliteer hun samenkomst, maar laat ze verder vrij.
  • Laat angst voor concurrentie los. Kom samen als mensen en niet als organisaties of mensen van organisaties. Met samenwerking kom je verder.
  • Durf te experimenteren, fouten maken mag. Het gaat immers om het creatieve proces (en het resultaat daarvan uiteraard).
  • Denk groot maar begin klein. Eerst een pilot, even uitproberen, even testen. Dan is het ook minder erg als een of ander niet slaagt.Innovatie in de zorg

Definitie van sociale innovatie
Ook in de zorg wordt sociale innovatie steeds belangrijker. Nog even voor de duidelijkheid een definitie van sociale innovatie, zodat we allemaal weten waar we het over hebben.

Sociale innovatie is een vernieuwing van de wijze waarop het werk in ondernemingen is georganiseerd, en wel op een zodanige wijze dat zowel arbeidsproductiviteit als kwaliteit van de arbeid daarmee gebaat zijn.

 

De term sociale innovatie is geïntroduceerd om onderscheid te maken met het traditionele begrip innovatie, waarmee meestal technologische innovatie wordt bedoeld (bron: Wikipedia).

Samenhang en koppeling belangrijk
In een interview met Peter Groenewegen (directeur van het NIVEL, het nationaal instituut voor gezondheidszorgonderzoek) komt die sociale innovatie in de zorg aan de orde.

Groenewegen zegt hierover:
“Organisaties zijn van nature star, inert. Mensen op bepaalde posities bekleden macht en men wil die niet graag met anderen delen. Dat is in bedrijven zo en in ziekenhuizen niet anders. Wanneer je daar interventies wilt plegen, moet er in acties die je wilt ondernemen een duidelijke samenhang en koppeling zijn tussen wat je van de bestuurders mag verwachten, van het middenkader en van de werkvloer. Op al deze niveaus moet er steun zijn. Dan is de kans op een doorbraak, op een cultuuromslag, het grootst.”

Eerst kritische massa bereiken
Groenewegen is van mening dat innovaties zich eerder verspreiden naar andere ziekenhuizen als een zekere kritische massa is bereikt. Hij noemt dat de externe vliegwielfunctie.

Onderzoek van het NIVEL wijst ook uit dat medisch specialisten vaker deelnemen aan een verbeterproject als hij en zijn collega’s merken dat de raad van bestuur zichtbaar leiderschap toont op het gebied van innovatie. “Overtuigingskracht, diplomatie en een goed personeelsbeleid, je hebt het allemaal nodig als je wilt innoveren,” aldus Groenewegen.

Goed personeelsbeleid belangrijk
Als het gaat om personeelsbeleid hebben wij misschien ook nog een aantal nuttige tips. Op onze pagina over HR vindt u onze blogs over dit onderwerp, zoals over het managen van multiculturele teams en over het belang van het gebruik van de expertise van uw medewerkers bij innovatie.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: