Skip to content

Innoveren? Vergeet de expertise van uw medewerkers niet!

10/03/2011
Innoveren doe je vooral samen

Innoveren doe je vooral samen

In deze tijden van veranderingen – maar helaas ook nog de tijden van de crisis – willen we innovaties het liefst zo goed mogelijk, maar met zo min mogelijk kosten, doorvoeren.

Tevredenheid en betrokkenheid van werknemers is hierbij essentieel.

Wij keken dan ook gek op toen we de uitslagen van een onderzoek van onderzoeksbureau Effectory lazen. Effectory legde 300.000 respondenten de stelling Ik word betrokken bij belangrijke beslissingen binnen mijn organisatie” voor. Deze stelling werd beoordeeld met een matige 4,6.

Gemiste kans
Een onvoldoende voor betrokkenheid terwijl de medewerkers precies weten wat er speelt binnen een bedrijf! Een gemiste kans, want hen wel betrekken bij een verandering zorgt voor een verhoging van de kwaliteit en tegelijkertijd voor een vermindering van de kosten.

Hoe betrek je medewerkers?
Maar hoe betrek je je medewerkers succesvol bij een verandering? Op Carp vonden wij de ‘Tien vuistregels voor een succesvol medewerkeronderzoek’.  Nuttig, want door middel van een onderzoek kan iedere medewerker zijn ideeën delen met de HR afdeling. Onderstaand een opsomming van deze waardevolle tips.

  1. Neem het onderzoek af bij alle medewerkers. Een steekproef kan wel representatief zijn maar geeft niet alle medewerkers een individuele stem.
  2. Het onderzoek moet de garantie kunnen geven dat het anoniem wordt afgenomen. Dit voorkomt sociaal gewenste antwoorden en geeft de medewerkers het vertrouwen dat zij alles kunnen uitspreken.
  3. Verdeel in een grote organisatie het onderzoek wel per afdeling. Wordt dit niet gedaan dan kan er achteraf geen specifieke actie worden ondernomen.
  4. Stel de vragenlijst samen met de medewerkers van alle afdelingen samen. Zo komen de onderwerpen terug waar binnen de organisatie vraag naar is.
  5. Neem in het onderzoek minstens de onderwerpen; werkzaamheden, arbeidsomstandigheden, collega’s, leidinggevende, organisatie, ontwikkelingsmogelijkheden, werkdruk en beloning op en zorg dat alles wordt ingevuld.
  6. Ondanks de vele inhoud die in de vragenlijst terug moet komen, mag de vragenlijst niet te lang zijn. De psychische grens voor de mens ligt op ongeveer 80 á 90 vragen. Worden het er meer zal dit ten koste kunnen gaan van de kwaliteit.
  7. Bespreek ruim van tevoren wie de resultaten gaat analyseren. De resultaten moeten correct en zorgvuldig geanalyseerd worden waarna ze overzichtelijk worden verwerkt. Gebeurt dit door een extern bureau of heeft de HR afdeling hier tijd voor?
  8. Maak ook afspraken over de bekendmaking van de resultaten. Gebeurt dit door middel van een presentatie of wordt er alleen een rapport opgemaakt? Wordt deze alleen bekend gemaakt bij het management of ook bij de medewerkers?
  9. Tenslotte moet er wel actie worden ondernomen als de knelpunten en veranderingen bekend zijn. Stel een actielijst samen, stel verantwoordelijken aan, zet een tijdslijn op en zorg vooral dat iedereen betrokken is bij de veranderingen.
  10. Na 1 of 2 jaar is het tijd voor een evaluatie. Deze is nodig om te onderzoeken of de actiepunten verbeterd zijn. En wie weet komen er weer nieuwe actiepunten aan het licht.

Betrokken en tevreden, betere resultaten
Kort gezegd creëer je betrokken medewerkers door ze te informeren over de gang van zaken binnen de organisatie. Anderzijds willen zij u ook graag informeren over wat ze op hun hart hebben.

Een tevreden medewerker levert betere resultaten en is beter bereid mee veranderen met de organisatie. Zo kan een verandering gezamenlijk succesvol worden.

Gaat u nu een medewerkeronderzoek uitvoeren om de stem van de medewerkers te horen?

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: