Skip to content

Nog een voorspelling voor 2011: marketing neemt HR over

28/02/2011

Om maar meteen met deur is huis te vallen: ja, marketing neemt HR over.

Tenminste, als HR niet bereid – of in staat – is zich de marketingfilosofie en de principes en instrumenten achter het concept employer branding eigen te maken.

Dat schrijft het CRF Institute in een whitepaper dat in januari verscheen.

Employer branding
Het CRF Institute baseert zijn uitspraken op het doel de van employer branding. Succesvolle employer branding heeft volgens het instituut een veel bredere opdracht dan alleen het aantrekken, binden en motiveren van talent.

“Een sterk employer brand schept ook vertrouwen onder klanten, beleggers en aandeelhouders. Vandaar dat HR-professionals (niet alleen marketeers) eveneens een belangrijke speler moeten worden in de corporate en productmarketing van een organisatie.”

Branding en HR
Het CRF Institute kan zijn bewering ook staven. Succesvolle merken zoals Shell en Starbucks werken namelijk al met een overstijgend marketingprincipe voor branding en HR.

Starbucks noemt zijn hoogste HR-marketeer Global Employer Brand Manager, wat aangeeft dat deze verreweg zijn meeste tijd besteedt aan het HR-aspect van marketing.

Bij Shell is de marketingafdeling zelfs geïntegreerd in de HR-afdeling, de Global Marketing Manager is ook Manager Recruitment en Global HR Communications Manager.

Drie ontwikkelingen als grondslag
Volgens het CRF Institute zijn er drie ontwikkelingen die ten grondslag liggen aan de veranderingen die nodig bij HR.

  • Reputatiemanagement wint wereldwijd aan belang, waardoor kwesties rond ‘people management’ midden in het brandingproces komen te staan.
  • De op dienstverlening gebaseerde economie neemt in omvang toe, waarbij producten en of diensten uitsluitend geleverd en gedifferentieerd worden door zeer bekwame en hoogopgeleide medewerkers van organisaties. Met andere woorden: beschikken over goed personeel is belangrijker dan ooit.
  • Het belang van menselijk en intellectueel kapitaal als bronnen van strategisch voordeel wordt steeds groter. Ook weer met andere woorden: beschikken over goed personeel is belangrijker dan ooit.

Wie zijn je klanten?
Welke verandering is nu nodig bij HR? Om een antwoord te geven op die vraag citeert het CRF Institute Dave Ulrich, de grootste denker op het gebied van HR.

Op de vraag ‘Wie zijn je klanten?’ zullen de meeste HR-managers (zo stelt hij) nog altijd antwoorden: ‘medewerkers, lijnmanagers en directeuren’.

Ze hebben het mis, betoogt Ulrich.

De klanten van HR zijn volgens hem degenen die bereid zijn hun geld te besteden aan het kopen van producten en diensten of degenen die geld in het bedrijf willen investeren.

En het enige wat telt als gevolg van de input van HR is het bestede bedrag en/of geïnvesteerde kapitaal, niet het aantal getalenteerde werknemers dat geworven, behouden of gemotiveerd wordt.

Verandering van denken nodig
HR zal dus moeten beginnen met een verandering in het denken, waarbij een strategischer denkwijze nodig is. Bent u daar als HR manager klaar voor?

Advertenties
No comments yet

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: