Skip to content

Innovatie in de zorg – een case

18/02/2011
Het Zorgpadenboek, geschreven door Nicolette Huiskes en Guus Schrijvers

Het Zorgpadenboek, geschreven door Nicolette Huiskes en Guus Schrijvers

Op deze website schreven wij eerder in onze blog ‘Innovatie in de zorg – heel hard nodig’ over de zo hard benodigde innovaties in de zorg. En dat voor meer en snellere innovatie meer kennisdeling nodig is. Bekendheid over bijvoorbeeld arbeidsbesparende innovaties is er namelijk nog maar weinig.

Steeds meer kennisdeling
Dat de kennisdeling wel op gang komt blijkt uit een nieuw boek dat is uitgegeven door het UMC Utrecht. Het betreft het Zorgpadenboek, waarin zestien voorbeelden staan van zorgpaden. Onder zorgpaden verstaat het UMC Utrecht gestroomlijnde en strak georganiseerde ziekenhuiszorg.

Snellere diagnoses en herstel
In het boek beschrijven de betrokken artsen, verpleegkundigen en organisatie-experts hoe zij hun werkwijzen op het gebied van diagnostiek, behandeling en voorlichting zo geregeld hebben dat zij vanuit het belang van de patiënt werken. Dit leidt tot snellere diagnoses en een sneller herstel. We lezen erover in de Zorgkrant.

Leren van andere sectoren
Kruisbestuiving tussen verschillende branches en sectoren is oh zo belangrijk, zo blijkt ook weer uit deze case. Het loont om te kijken naar andere sectoren, ook al lijken deze op het eerste oog onvergelijkbaar met de eigen branche.

Productieproces
In het boek beschrijft prof. dr. Guus Schrijvers, hoogleraar Public Health aan het UMC Utrecht, namelijk de parallel tussen productieprocessen en klantbenaderingen in de industrie en de gestroomlijnde zorg in ziekenhuizen. 

Een citaat uit het artikel in Zorgkrant: “Hoewel zorgpaden relatief nieuw zijn in de ziekenhuiszorg, worden de principes waarop zij gebaseerd zijn, al tientallen jaren toegepast in de industrie.”

Duidelijkheid
De boel strak organiseren en denken vanuit het belang van de patiënt, dat is in de kern de gedachte van een zorgpad. Een zorgpad geeft aan wie wat op welk moment moet doen.

Door te werken volgens vaste procedures en met een vaste agenda kunnen de patiënt en zijn familie voortdurend juist geïnformeerd worden. Iedereen weet zo ook waar hij aan toe is. De patiënt, de artsen en de verpleegkundigen.

Resultaten
In het Zorgpadenboek worden allerlei cases genoemd met als doel die zo benodigde kennisdeling. Wat kunnen ziekenhuizen van elkaar leren?

Het Alkmaar Medisch Centrum heeft bijvoorbeeld een zorgpas ontwikkeld voor heupbreuken. Mensen met een gebroken heup liggen nu gemiddeld drie dagen korter in het ziekenhuis (van veertien naar elf dagen).

En de ‘liesbreukstraat’ in het Canisius Wilhelminaziekenhuis in Nijmegen heeft de wachttijd voor een liesbreukoperatie van meerdere weken verkort naar minder dan een week.

In het UMC Utrecht is het dankzij het zorgpad mogelijk om in één dag de diagnose te stellen bij kinderen waarvan men vermoedt dat ze een ernstige neurologische aandoening hebben. Dat is niet alleen goedkoper, maar vooral ook prettiger voor de patiënt.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: