Skip to content

Wat uw medewerkers moeten weten bij een verandering

14/02/2011

In onze blog ’Wat kunt u doen om een reorganisatie of veranderingstraject beter door te komen?‘ schreven wij dat goede communicatie met de medewerkers noodzakelijk is om een reorganisatie te laten slagen.

Leuk gezegd natuurlijk, maar wát communiceert u dan met uw medewerkers? Johanna Kroon, redacteur bij Managersonline.nl beschrijft in haar blog de vijf belangrijkste dingen die u volgens haar moet bespreken met u medewerkers.

Belicht de voordelen voor de medewerkers…

Ongetwijfeld vertelt u bij een verandering welke voordelen die met zich meebrengt voor de klant, voor de organisatie, voor burgers… Heel mooi van u, maar medewerkers willen vooral graag weten welke voordelen de verandering met zich meebrengt voor hen.

Als u hen bijvoorbeeld kunt vertellen dat de verandering hen minder stress, minder ergernissen en meer verantwoordelijkheden geeft, zullen zij meer oren hebben naar de verandering.

Aangeven dat iets waar een medewerker een hekel aan heeft zal verdwijnen door de verandering werkt ook zeer motiverend.

… maar praat ook over de nadelen

Iedereen weet tegelijkertijd dat een verandering binnen een bedrijf niet alleen maar positief kan zijn. Wees daarom eerlijk tegen je medewerkers en vertel ook wat de nadelen zijn van de verandering. Op deze manier komt de medewerker niet voor verrassingen te staan.

Verwachtingsmanagement

Met verrassingen komen we op het derde punt dat van belang is om met uw medewerkers over te communiceren. Dit punt is verwachtingenmanagement. Als een medewerker niet wordt bijgepraat over de gang van zaken betreft de verandering ontstaat er onzekerheid. Dit demotiveert de medewerker.

Door uit te spreken wat de medewerkers kunnen verwachten van de verandering, maar ook door uit te spreken wat er van hen wordt verwacht, haal je deze onzekerheid weg.

Ook het communiceren van feiten, zoals de tijdsduur, de voortgang en de eindverantwoordelijken van het veranderingsproces moeten worden vermeld om de medewerker betrokken te houden.

Verantwoordelijkheid nemen

Een verandering vindt negen van de tien keer plaats doordat de organisatie dit nodig vindt. Het is belangrijk om te erkennen dat de keuze bij de organisatie ligt en dat deze keuze niet wordt gebaseerd op fouten van de medewerkers.

Wanneer dit niet wordt vermeld, kunnen de medewerkers voelen dat het hun fout is dat er een reorganisatie moet plaatsvinden. Dan schieten zij in de weerstand.

Wat blijft er hetzelfde?

Natuurlijk verandert niet alles bij een reorganisatie. Daarom is het tevens belangrijk om als laatste punt te vermelden welke dingen er vertrouwd blijven. Wat vooral niet moet veranderen. Het benoemen van deze punten heeft een positieve invloed op het veranderingsproces.

En ten slotte nog een laatste tip van Johanna Kroon: “Doe in het veranderverhaal nooit beloftes die u niet kunt waarmaken. Dat maakt het namelijk een stuk eenvoudiger om te doen wat u belooft.”

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: