Skip to content

Wat kunt u doen om een reorganisatie of veranderingstraject beter door te komen?

10/02/2011
Tips voor veranderingstrajecten

Tips voor veranderingstrajecten

Een fusie, herstructurering of collectief ontslag is nooit makkelijk en vraagt om goede communicatie. Slechte communicatie met uw medewerkers kan vervelende gevolgen hebben.

Securex is een internationale speler op het gebied van HR-dienstverlening en heeft een diepgaand onderzoek verricht naar deze gevolgen van slechte communicatie rondom een reorganisatie.

Meer stress, minder tevreden
Zo ervaren medewerkers tijdens een reorganisatie waar zij niet bij betrokken worden meer stress, zijn ze kortaf tegen collega’s, voelen ze zich vaker neerslachtig en kwaad en hebben ze minder energie. Daarnaast zijn ze minder tevreden met hun werkgever en hun werkzaamheden.

Minder goede prestaties
Het gevolg hiervan is dat medewerkers niet meer met hart en ziel over hun organisatie praten en minder vertrouwen hebben in de goede afloop van de verandering. Uiteindelijk zorgen deze factoren ervoor dat één op de vier medewerkers zelf zegt minder goed te presteren.

Negatieve gevolgen voorkomen
Al deze negatieve gevolgen zijn te verkomen door op de juiste manier met een reorganisatie om te gaan. Securex zette een aantal tips op een rij.

  • Empower uw medewerkers
    Zorg ervoor dat ze hun werk betekenisvol vinden.
    Laat hen hun werk doen zoals ze zelf denken dat het goed is.
    Geef ze werk die pas bij hun capaciteiten of verhoog hun competenties.
    Geef ze het gevoel dat ze impact hebben op wat er gebeurt in hun team.
  • Schenk aandacht aan de waarden en de cultuur van de organisatie
    Zorg voor een betere fit tussen werknemers en organisatie.
    Handel volgens de waarden van uw organisatie.
  • Houd uw medewerkers tevreden over de inhoud van hun werk
    Geef ze voldoende variatie en autonomie in hun werk.
    Laat hen een taak van begin tot eind afmaken.
  • Communiceer voldoende over de verandering
  • Schenk aandacht aan de loopbaan van uw medewerkers
    Laat uw medewerkers professionele vooruitgang boeken.
    Biedt hen kwaliteitsvolle opleidingen en voldoende loopbaanadvies.
    Baseer promoties op bekwaamheid.
  • Verlaag waar mogelijk de werkintensiteit en werkbelasting
    Geef uw medewerkers voldoende tijd om hun werk af te maken.
    Vermijd te veel werk en ongewenste overuren.
    Neem maatregelen om hun privé/werk balans in evenwicht te houden.
    Verlies emotionele en privéaspecten niet uit het oog.
  • Investeer in relaties
    Schenk aandacht aan persoonlijke relaties, zowel op vlak van teamwerk en collega’s, als op niveau van management.
    Laat iedere medewerker participeren en geef constructieve feedback.

Een prachtig rijtje tips, waarvan wij van mening zijn dat het altijd waardevol is om in het achterhoofd te houden, reorganisatie of niet.

Advertenties
No comments yet

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: