Skip to content

Onderzoek: de invloed van de fysieke omgeving op creativiteit en innovatie

04/02/2011
De groene, rode en blauwe testruimte van TNO (bron: TNO Magazine)

De groene, rode en blauwe testruimte van TNO (bron: TNO Magazine)

Steeds vaker kiezen bedrijven ervoor om de vroegere ‘sessies op de hei’ te laten plaatsvinden in een moderne omgeving waar kleur, verlichting, inrichting of zelfs geur en smaak de creativiteit van de groep bevorderen.

Media Plaza wordt ook bij elke bijeenkomst speciaal aangepast op de doelstelling van de opdrachtgevers, zodat zij hun bijeenkomst – en daarmee het overbrengen van hun boodschap – effectiever kunnen maken.

Onderzoek van TNO
Met interesse lazen wij dan ook over het onderzoek van TNO, naar de invloed van de fysieke omgeving op creativiteit en innovatie. In de kelder in het TNO-pand in Soesterberg zijn drie testruimtes ingericht: een blauwe kamer, een rode kamer en een groene kamer.

Blauw, rood en groen
De blauwe kamer diende als controlekamer: deze lijkt het meest op een normale, neutrale kantoorkamer. De rode kamer moest mensen activeren en prikkelen. Door de kleur, maar ook door de inrichting met allerlei hang- en sta-elementen waardoor mensen niet konden gaan zitten.

De groene kamer was bedoeld als de psychologisch meest veilige kamer. De verwachting was dat mensen zich in deze kamer minder geremd zouden voelen en daardoor eerder zouden zeggen wat ze echt vinden.

Twee taken voor elke groep
Per kamer moest een groep proefpersonen binnen veertig minuten twee taken doen, zoals alternatieve oplossingen verzinnen voor het fileprobleem.

Per kamer is vervolgens het aantal alternatieve oplossingen gemeten, evenals de kwaliteit ervan. Het geluid van de discussies is ook opgenomen en de kamers zijn beoordeeld op originaliteit, plezier, complexiteit en sociale status.

Voorlopige resultaten
De resultaten van het onderzoek zijn nog maar net bekend: Onderzoeker Kuijt: “In deze labsituatie hebben we de eerste aanwijzingen dat de fysieke werkomgeving inderdaad invloed heeft op de creativiteit.”

De voorlopige resultaten op een rij:

  • De rode kamer activeert meer dan de andere kamers.
  • In de groene kamer voelt men zich meer op zijn gemak.
  • De groene kamer scoort op plezier hoger dan de rode kamer.
  • De rode kamer scoort op complexiteit hoger dan de groene kamer.
  • Voor creativiteit is er interactie tussen taak en kamer: de inrichting van de kamer moet worden aangepast aan het soort taak om zoveel mogelijk ideeën te genereren.
  • Er zijn geen verschillen in kwaliteit van ideeën tussen de kamers.

Wist u dat?
Bent u benieuwd wat er nog meer bekend is over de invloed van kleur, geur en geluid op onze zintuigen en op de manier waarop wij als mensen functioneren? In onze blog ‘Wist u dat? Over de effecten van kleur, geur, eten, drinken en geluid’ leest u er meer over.

Advertenties
No comments yet

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: