Skip to content

Simpele interactie met uw klant met behulp van QR-codes

27/01/2011
Voorbeeld van een QR-code

Voorbeeld van een QR-code

Dé doorbraak op het gebied van marketing en communicatie? Dé manier om contact te krijgen en te behouden met uw klanten? Dé manier om uw boodschap snel en makkelijk over te brengen? Wie weet hoe snel het kan gaan… Of eigenlijk gaat het al heel snel.

Waar we het over hebben? Over QR-codes, ofwel quick response codes. Het komt uit Japan – daar bestaat het al wat langer –  en we lezen er onder meer over in Sprout. QR-codes staan tegenwoordig op steeds meer producten, in kranten en tijdschriften en zelfs op gebouwen.

Gewoon even scannen
Het idee? De gebruiker richt zijn telefoon op de QR-code en neemt een foto. De foto wordt in de telefoon omgezet in een URL waarna de gebruikers automatisch naar de pagina wordt geleid.

Door het gebruik van QR-codes is het intypen van url’s dus niet meer nodig (bij lange url’s een heel groot voordeel) en de overgang van print naar digitaal (of van de materiële naar de digitale wereld) is zo gemaakt.

Met de nieuwste modellen smartphones is het overigens zelfs niet meer nodig om een foto te maken. Als je met dergelijke telefoons richt op de QR-code kun je deze real-time scannen.

Veel informatie, beperkte ruimte nodig
De QR-codes maken het bijzonder simpel om veel informatie aan te bieden in een hele beperkte boodschap en met gebruik van hele beperkte ruimte. Denk bijvoorbeeld aan een banner, een advertentie of een billboard.

Een pakkende slogan, de naam van uw bedrijf en de QR-code zijn voldoende. Alle andere informatie zet u gewoon op de pagina waar de QR-code naar verwijst. Bijkomend voordeel: de bezoeker van de site kan deze bookmarken, de informatie meenemen en delen met anderen. Mond-op-mond reclame in zijn meest optimale vorm!

Een paar voorbeelden
Sprout noemt in het artikel over QR-codes een paar voorbeelden van het gebruik in Nederland. Zo maken verschillende vliegmaatschappijen gebruik van de QR-code. Bij het boarden scant het personeel de QR-code op de telefoon van de passagier. En de wijnen van 94wines.com bevatten geen klassiek etiket, maar op de gekleurde fles staat wel een QR-code die verwijst naar een website met allerlei informatie over de wijn.

Een bekende actie met QR-codes is die van 9292OV. Op meer dan 600 plaatsen werden billboards voorzien van de code. Reizigers konden door de (plaatsgebonden) code te scannen up to date reisinformatie ontvangen met hun telefoon.

Effecten meten
One Shoe bedacht deze campagne. Een voordeel van een dergelijke campagne is volgens het communicatiebureau dat je precies kunt meten wat het effect is van de reclame uiting. En het is makkelijk om e-mailadressen, contactinformatie, agenda afspraken telefoonnummers en teksten in te voeren. Met één druk op de knop staan afspraken of bepaalde coördinaten in je agenda.

Meer informatie over QR-codes:
www.qrcode.nu

Voor het aanmaken van een QR-code:
www.qrgenerator.nl

Een QR of barcodereader downloaden:
www.qrcode.nl

Advertenties
No comments yet

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: