Skip to content

Hoe te overtuigen: zelfs uw kleding doet ertoe!

26/01/2011

Hoe te overtuigen - tips voor gesprekken en presentaties

In Management Team lazen wij onlangs een interessant artikel, getiteld ‘Overtuigen doe je zo’. Het artikel bevat negen tips om succesvol te overtuigen die we u zeker niet gaan onthouden.

Deze tips zijn namelijk nuttig in allerlei situaties. We kunnen ons allemaal wel een zakelijke situatie voorstellen waarin we onze gesprekspartners maar wat graag willen overtuigen van ons standpunt. Een vergadering met collega’s, een afspraak met een klant, een sollicitatiegesprek.

Niet-zakelijk ook nuttig
Maar de tips zijn eigenlijk ook heel goed toepasbaar op niet-zakelijke situaties. Het artikel in Management Team noemt het voorbeeld van de file. Als u wilt invoegen is ‘t het meest effectief om oogcontact te maken met de andere bestuurder en uw hand op te steken als dank. Er is dan vrijwel zeker direct plek om in te voegen. Datzelfde kan niet gezegd worden als u al toeterend en duwend met geweld uw plekje probeert te veroveren.

Ontspan!
Met andere woorden: als u de ander vriendelijk, maar wel heel zeker benaderd komt u overtuigender over. In het artikel wordt het woord dominant genoemd. Mensen nemen meer aan van iemand die zij als dominant ervaren. En dominant is niet agressief, opdringerig en doorduwend, maar dominant is ontspannen – rustig praten met een ontspannen (laag) stemgeluid en met een ontspannen lichaamshouding.

Presentatietechnieken
Ontspannen overkomen, mensen vooral aankijken, vriendelijk blijven… het zijn gedragstips die ook terugkomen in lijstjes met tips voor een succesvolle presentatie. Zo gek is dat ook niet. Tijdens een presentatie wilt u de aandacht van uw publiek behouden. Met overtuigen is dat precies zo. U hebt immers al ‘verloren’ als u de aandacht van uw gesprekspartner verliest. Maar er zijn meer overeenkomsten, zoals ‘verplaats u in uw publiek’ versus ‘maak duidelijk dat u de ander begrepen heeft’.

Het effect van kleur
Kleuren hebben overigens effect op hoe u eruitziet en daarmee ook op uw overtuigingskracht. Wilt u er bijvoorbeeld kalm en zelfbeheerst uitzien, dan kleedt u zich het beste in groen. Wilt u er professioneel en zakelijk uitzien? Neem koningsblauw en marineblauw. En als u zegt: “Ik wil er krachtig en vol zelfvertrouwen uitzien”, dan kleedt u zich het beste in rood en roze.

En als u daarop invloed kunt uitoefenen kunt u misschien zelfs de ruimte kiezen voor het gesprek waarin het voor u zo belangrijk is uw gesprekspartner te overtuigen. Kies geen kamer met rode muren: rood maakt onrustig. Kies liever een ruimte met veel blauw: blauw is rustgevend.

In het boekje Moodmakers leest u meer over de effecten van kleur, geur, eten, drinken en geluid op de zintuigen. Download het boekje Moodmakers hier.


De negen tips

  • Creëer ontspanning, maak contact met de gesprekspartners door te bewijzen dat u de ander goed begrepen heeft, honoreer de argumenten van de ander (‘helder punt. Ik snap het’).
  • Verklein de afstand door te onderzoeken en benadrukken waarover jullie het wél eens zijn.
  • Benadruk uw autoriteit en overzicht, verwijs naar aansprekende referenties zoals eerder onderzoek en ervaring of autoriteiten.
  • Maak contact en kijk iedereen aan. Van beroemde en populaire sprekers als Bill Clinton, Nelson Mandela, Margaret Thatcher en Oprah Winfrey is bekend dat zij iedereen in de ruimte lijken te zien, zelfs al er heel veel mensen zijn.
  • Reageer ontspannen op eventuele persoonlijke aanvallen. Vereenzelvig u niet met wat u doet (project, organisatie etc.).
  • Klaag niet en breng geen slecht nieuws. Een klacht en slecht nieuws hebben een vervelend bijeffect: we associëren de inhoud met de brenger.
  • Kies één heldere kernboodschap, zorg dat uw verhaal die boodschap ondersteunt, kom er tijdens uw betoog en aan het eind op terug.
  • Investeer in anderen; onderzoek wat ze drijft, welke bijdrage u kunt leveren aan de verwezenlijking van zijn of haar doelen.
  • Zeg wat u wilt; zeg niet wat u NIET wilt. Het is verwarrender voor onze hersenen om informatie te elimineren dan op te nemen.

De tips komen uit een artikel in Management Team en zijn ontleend aan het boek ‘IJs verkopen aan eskimo’s’ van Pacelle van Goethem.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: