Skip to content

Aha! Over de invloed van koude en warmte op ons brein

28/12/2010

Bron beeld: thomasgeusens.wordpress.com

Het is koud. Buiten sneeuwt het. Het waait ook. En het is glad. Voor mensen die niet zo gek zijn op sneeuw en ijs is dit echt de periode om in bed te blijven liggen. Lekker warm onder de dekens.

Welke invloed hebben die warmte en die kou eigenlijk op ons? En wat kunnen we daarmee? De website 6minutes doet verslag van onderzoek van psychologen hiernaar in het artikel ‘Koude voeten en warm hart’.

Warm staat dichterbij
Het experiment (Universiteit van Utrecht, Hans Ijzerman en Gun Semin) verliep als volgt. Proefpersonen kregen bij het betreden van de testruimte een glas in de hand, onder het voorwendsel dat de onderzoekers zelf een klusje moesten opknappen waarvoor ze hun twee handen nodig hadden. Eén groep kreeg een koud drankje, de andere groep kreeg een warm drankje. Daarna werden aan de proefpersonen afbeeldingen van bekenden getoond en werd hen gevraagd hoe ‘close’ ze er mee waren. Mensen met het warme drankje in de hand waren geneigd om nauwere relaties te beschrijven dan zij die een koud glas in de handen hadden.

Observatievermogen
Een interessante uitkomst. Het onderzoek ging verder. De onderzoekers verhoogden namelijk de kamertemperatuur van 16 naar 21 graden. De proefpersonen kregen vervolgens een filmpje te zien waarin schaakstukken bewogen, zij het niet op de gebruikelijke manier. In hun eigen woorden moesten de proefpersonen de wijze van bewegen beschrijven. Wie in de koele ruimte observeerde leverde een abstracte weergave af, mensen in de warme omgeving beschreven concreet wat er gebeurde.

Perceptie
Deze test bevestigde de hypothese van de onderzoekers dat de omgevingstemperatuur de perceptie zou beïnvloeden en de keuze van de woorden waarin die werd weergegeven. Ook zouden mensen bij aangename temperaturen verbanden leggen en patronen herkennen waar de observators in koele ruimte eerder onafhankelijke componenten waarnemen.

Aha-moment
Bij Media Plaza zijn we bekend met de invloed van de fysieke kenmerken van een ruimte op mensen en ook van elementen als de temperatuur van de ruimte maken we gebruik.

Zo wordt in de zalen van Media Plaza de fysiologie van een aha-moment geïmiteerd. De stijging van adrenaline naar het hoofd (je krijgt het minder warm, je ziet verder en scherper) bootsen we na met lange zichtlijnen, koude kleuren, harde contrasten en een iets lagere temperatuur in de zaal. De omgeving daagt deelnemers daardoor uit om daadwerkelijk nieuw inzicht te voelen met spiegelneuronen: die cellen in ons brein die ervoor zorgen dat we anderen aanvoelen en de slappe lach, geeuwen en aha’s ‘besmettelijk’ zijn.

Meer lezen? Eerder schreven wij op deze website over hoe wij ruimte beleven in ‘Hoe beleven wij ruimte?’.

Advertenties
No comments yet

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: