Skip to content

Het managen van multiculturele teams. Uitdaging?

22/12/2010

Op 13 december verscheen een interessant artikel in het FD, ‘Succesvol ondernemen met multiculturele teams’ geschreven door Christine Lucassen. Zij gaat in haar artikel in op het interessante gegeven dat multiculturele teams doorgaans boven óf benedengemiddeld presteren.

Multiculturele samenleving
Bij een dergelijk onderwerp denken wij al snel aan onze eigen multiculturele samenleving en hoe je teams die zijn samengesteld uit werknemers met verschillende achtergronden het best kunt managen. Maar in deze geglobaliseerde wereld gaat het natuurlijk veel verder dan dat. Bedrijven internationaliseren, fuseren, gaan allerlei samenwerkingsverbanden aan…

Christine Lucassen gaat in haar artikel in op het managen binnen internationale organisaties, of binnen organisaties uit verschillende landen die zijn gefuseerd. Uiteraard zijn de bevindingen (of tips) die in het artikel aan de orde komen ook toepasbaar op multiculturele teams binnen Nederlandse organisaties.

Verschillende interpretaties
De problemen die zich bij multiculturele teams vaak voordoen hebben te maken met hele verschillende interpretaties van bijvoorbeeld hoe om te gaan met de klant. In het artikel geeft Jitske Kramer, coach op het gebied van communicatie en teamwerk in een internationale omgeving, een voorbeeld.

‘Stel, een Nederlands en een Frans bedrijf fuseren. De gecombineerde top besluit samen om klanten met zo veel mogelijk respect te behandelen. Pas als er iets misgaat, blijkt dat ze er verschillende interpretaties hiervan op na houden. De Nederlanders bellen de klant, excuseren zich voor de fout en zeggen deze zo goed en zo snel mogelijk op te zullen lossen. Hun Franse collega’s staan perplex: Wat doe je nu? Je moet het de klant nooit vertellen als er iets misgaat!’

Verschillen benutten
Dit is dus een voorbeeld van hoe het mis kan gaan. Maar uit culturele achtergronden, verschillende visies en verschillende kwaliteiten kun je als manager juist ook heel veel toegevoegde waarde halen. Het gaat er dan om de verwarring weg te halen en de verschillende perspectieven te benutten. Hoe je dat moet doen? Daar heeft Jitske Kramer een boek over geschreven: Normaal is anders!

Beleefdheid
Misschien ook interessant om te lezen is de afstudeerscriptie van Jacqueline Hofman (Universiteit van Groningen). Ter afronding van haar studie Communicatie- en Informatiewetenschappen deed zij onderzoek naar beleefdheid in multiculturele teams. Want, zo schrijft zij, uit vele onderzoeken blijkt dat multiculturele teams in potentie creatiever en succesvoller zijn dan monoculturele teams. In de praktijk blijkt dat echter niet het geval. Hoe komt dat?

 

 

Persoonlijkheid belangrijk
Het antwoord op die vraag is ingewikkeld, maar Jacqueline Hofman maakt vast een begin. Zij komt namelijk tot de conclusie dat 1) een teamrol niet zozeer bepaald kan worden op basis van culturele achtergrond (en culturele eigenschappen) maar veel meer op basis van persoonlijke kenmerken en 2) dat teamleden zich aanpassen aan de overheersende directe of indirecte communicatiestijl (en daarmee soms dus juist tegenovergesteld gedrag vertonen dan voor hen cultureel bepaald zou zijn).

Multi of mono?
Het lijkt erop dat het bij het managen van multiculturele teams heel belangrijk is iedereen de ruimte te geven vooral zichzelf te blijven, continu goed te blijven communiceren, vooral niet te bevooroordeeld te zijn en gebruik te maken van ieders persoonlijke talenten en kwaliteiten. En lijkt dat ook niet heel erg op het managen van een monocultureel team?

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: