Skip to content

Een nieuwe identiteit – Stichting Microfinanciering

15/12/2010

Stichting Microfinanciering: eigen baas

Microfinanciering
In 2007 is besloten dat in Nederland behoefte was aan microfinanciering. In 2008 werd hiertoe de Projectdirectie Microfinanciering opgericht, een onderdeel van het Ministerie van Economische Zaken. Vanaf dat moment konden startende ondernemers coaching en krediet ontvangen als zij moeite hadden die te vinden. Doel was microfinanciering in Nederland te stimuleren. Toen uit een evaluatie bleek dat dat doel was bereikt werd in 2010 de Projectdirectie beëindigd en is de nieuwe Stichting Microfinanciering en Ondernemerschap Nederland opgericht.

Een eigen identiteit
De verandering van een publieke organisatie naar een onafhankelijke, eigen Stichting is een grote. En niet alleen de naam veranderde, ook de uitstraling van de Stichting werd vernieuwd, met een nieuw logo en een nieuwe huisstijl. Het was tijd voor een geheel eigen identiteit, namelijk eigen baas: coaching en microkrediet (www.eigenbaas.nl). De vraag waar de Stichting toen voor stond was: hoe introduceren we deze nieuwe identiteit? Hoe blijven we vertrouwd, terwijl we tegelijkertijd zo duidelijk een nieuwe weg inslaan? De Stichting Microfinanciering en Ondernemerschap koos voor een hele persoonlijke aanpak.


Een groot netwerk van partners
Microfinanciering in Nederland bestaat uit een groot netwerk van publieke en private Microfinancierings(MF)-ondernemerspunten, banken, kredietverstrekkers, de Belastingdienst, onderzoeksinstituten, hogescholen, etc. Dat netwerk is opgebouwd in de tijd van de Projectdirectie Microfinanciering en de nieuwe Stichting ziet het nu als haar taak dat netwerk optimaal te laten functioneren door de structuur te verbeteren, samenwerking te stimuleren en de kwaliteit te bewaken. Al deze partijen zijn partners van elkaar in microfinanciering en de Stichting brengt ze dichter bij elkaar.

Dichtbij, helder, persoonlijk
De Stichting wil een nieuwe wind laten waaien. Niet langs de zijlijn toekijken, maar actief deel uitmaken van het netwerk, duidelijke doelen nastreven en contact en samenwerking tussen de partners op allerlei momenten en manieren mogelijk maken. Dat komt ook de uitdrukking in de nieuwe naam en de nieuwe huisstijl. De Stichting werkt nu onder de naam eigen baas en hanteert een frisse huisstijl. Zij wil daarmee haar nieuwe aanpak duidelijk laten zien: dichtbij, helder, persoonlijk, actief en helemaal bij de tijd.

Met die woorden in het achterhoofd besloot de Stichting de jaarlijkse landelijke dag te gebruiken om haar nieuwe identiteit te presenteren. Het netwerk was inmiddels via nieuwsbrieven en andere middelen bekend gemaakt met het nieuwe gezicht, maar die nieuwe persoonlijkheid, de nieuwe sfeer en energie, die konden toch het beste persoonlijk en ‘live’ worden overgebracht.

Vernieuwd
‘Geheel vernieuwd’, dat moest voor alle betrokkenen direct duidelijk zijn op de landelijke dag. Een gevoel van ‘hier gaat wat gebeuren’, maar ook een gevoel van ‘hier zijn wij met z’n allen en we gaan het samen doen’. Deze landelijk dag zou het startpunt zijn in een belangrijk veranderingsproces. Een veranderingsproces met een lange aanloop en waar echt naartoe was geleefd. Een nieuw team zou zich presenteren dat het op eigen wijze  – en vooral samen – wil gaan doen nu.

Herkenbaarheid
Belangrijk punt voor de Stichting was de herkenbaarheid. Die nieuwe huisstijl, die nieuwe kleuren, die moesten voor alle aanwezigen direct bij binnenkomst herkenbaar zijn. Door veel te werken met de nieuwe kleur groen is dat prachtig gelukt. Helemaal omdat het contrast met de ruimte voor binnenkomst zo groot is. Via de brug liepen de aanwezigen Media Plaza in en ze betraden daarmee die dag letterlijk de wereld van eigen baas.

Positieve energie
Tegelijkertijd ging het natuurlijk om de sfeer. Om de energie. Omdat de Stichting een nieuwe weg in wilde slaan koos zij voor deze eigentijdse locatie. ‘Spannend’  noemen ze het zelf. En ‘interessant en uitdagend’. Ook die verandering voelden ze bij binnenkomst over de brug. Er hing een positieve en actieve sfeer, het was duidelijk dat het vanaf nu anders zou gaan en het saamhorigheidsgevoel overheerste.

Interactie
‘Wij gaan het samen doen’, dat was de centrale boodschap van de Stichting tijdens de landelijke dag. Dan wil je interactie, direct contact en laten zien waar het werkelijk om gaat. De Stichting was dan ook blij met de plenaire zaal, die sprekers en publiek met zijn lage podium en intieme sfeer heel dicht bij elkaar brengt. En ook de markt, waar MF-ondernemerspunten en hun ondernemers zich – in aanwezigheid van prinses Máxima – konden presenteren, had een waardevolle bijdrage. Het was allemaal heel helder – in uitstraling, in sfeer en in energie – en dat is precies wat de Stichting wilde bereiken.

Een nieuw logo: eigen baas

Nieuwe ‘schwung’
De Stichting kijkt nu terug op een hele geslaagde aftrap van een nieuwe start. Die nieuwe ‘schwung’ is er gekomen en geeft de energie en de basis om op de nieuw ingeslagen weg verder te gaan.

Advertenties
No comments yet

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: