Een tip voor alle managers: businessmodellen.com
Misschien kent u deze website al, maar zo niet, dan raden wij u aan zeker even een kijkje te nemen: www.bedrijfsmodellen.info, ofwel businessmodellen.com.
Voor managers
Op deze site worden allerlei bedrijfskundige analysemodellen beschreven. Niet binnen een bepaalde denklijn of als onderdeel van een werkwijze van een bedrijf, maar de beschrijvingen ervan. De gedachte hierachter dat dezelfde modellen voor dagelijkse werkzaamheden en strategische overwegingen door een veel grotere doelgroep te gebruiken zijn dan alleen de doelgroep die zich aangesproken voelt door de richting van het model of het onderzoek waar het uit voortkomt.
Model voor veranderingsprocessen
Wij kwamen zelf op deze site terecht door een link die wij doorkregen naar een model voor veranderingsprocessen. Het betreft het model van J.P. Kotter en D.S. Cohen. Dit model gaat er vanuit dat veranderingsprocessen binnen organisaties vooral gaan over het gevoel en het gedrag van mensen. Mensen veranderen wat ze doen niet zozeer omdat ze een analyse voorgeschoteld krijgen, maar omdat ze feiten te zien krijgen die hun gevoelens veranderen. En alleen als hun gevoelens veranderen zal een verandering succesvol doorgevoerd kunnen worden.
Succes bij de juiste aanpak
Businessmodellen schrijft: Dit is vooral van belang bij grootschalige veranderingen in een organisatie, daar waar je te maken hebt met nieuwe technologieën, fusies en overnames, herstructureringen, nieuwe strategieën, culturele transformaties, globalisering en e-business. Of het nu gaat om een hele organisatie of een kantoor, een afdeling of een deel daarvan, maakt niets uit. In turbulente tijden kun je op elk niveau succesvol zijn, als je het goed aanpakt.
Acht fasen
Kotter en Cohen onderscheiden acht fasen van veranderingsprocessen die allen gaan om het inspelen op de verandering van de houding en gevoelens van mensen:
1. Urgentie besef vestigen
2. De leidende coalitie vormen
3. Een visie en strategie ontwikkelen
4. De veranderingsvisie communiceren
5. Een breed draagvlak voor de verandering creëren
6. Korte termijn successen genereren
7. Verbeteringen consolideren en meer verandering tot stand brengen
8. Nieuwe benaderingen in de organisatiecultuur verankeren
Voor de volledige beschrijving van dit model en andere modellen: www.bedrijfsmodellen.info.