Skip to content

Veranderen: hoe doe je dat?

08/12/2010

Sense of urgency nodig voor verandering

Veranderen is niet altijd makkelijk, zeker niet als je niet zelf de keuze maakt voor de verandering, maar je er wel in mee moet (of mag!). Als er dan ook nog sprake is van een verandering voor een groep, dan is het proces helemaal ingewikkeld. Onderlinge verhoudingen kunnen grote invloed hebben. Een populair groepslid dat besluit dwars te liggen en niet mee te veranderen kan het veranderingsproces behoorlijk doen stagneren.


BLMC
houdt zich onder meer bezig met veranderingsprocessen en formuleerde op basis van haar eigen ervaringen en onderzoek een filosofie op verandering. Zelf noemen ze het hun Change Management Filosofie. De filosofie is gebaseerd op de volgende uitgangspunten:

1. Gedrag van mensen bepaalt het succes van veranderprocessen

2. Veranderen is een dynamisch proces: een combinatie van denken en doen

3. Er moet een sense of urgency zijn

4. Veranderen vraagt om sturing, leiderschap en discipline

5. Veranderen vraagt om leiders die verstand hebben van het vakgebied waarin ze opereren

6. Veranderen betekent optimaal communiceren

7. Een organisatie werkt als een systeem zoals bijvoorbeeld een sportteam of gezin

8. Verander de formele en maak gebruik van de kracht van de informele organisatie

9. Er moet een bedrijfskundige basis zijn

 


Communicatie
Wat ons betreft is punt 6 zonder meer een alom aanwezige must: communicatie. Een sense of urgency creëer je immers heel moeilijk als je niet communiceert. Datzelfde geldt voor het tonen van leiderschap en het laten zien van quick wins, waarvan BLMC het belang aangeeft onder punt 2. Dat kan alleen door het voor alle betrokkenen zichtbaar te maken. Door het te communiceren, verbaal en non-verbaal.

Dat veranderen moeilijk is blijkt overigens ook uit een onderzoek dat BLMC noemt op haar website. De kans op het mislukken van een verandering was volgens deze onderzoeksresultaten hoog; rond de 60% van de veranderingen mislukt geheel of gedeeltelijk (Kotter, Cozijnsen).

Verandering > vernieuwing
Bij verandering wordt op organisatieniveau al snel gedacht aan reorganisaties of het introduceren van nieuwe manieren van werken. Dat zijn moeilijke processen, waar negatieve emoties bij kunnen komen kijken. Mensen zijn gewend aan een bepaalde situatie en moeten het nu ‘ineens’ anders doen. Verandering heeft echter ook vrijwel altijd te maken met vernieuwing. En vernieuwing is heel positief. Lees bijvoorbeeld hoe het notariaat bezig is met vernieuwing en verandering in deze blog.

Boektip
Organiseren en Veranderen, van  T.G.W Paes.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: