Skip to content

Het Nieuwe Werken, hoe manage je dat?

08/12/2010

Op de Belgische website Express.be kwamen wij een artikel tegen met zeven tips om telewerkers beter te managen. Het artikel is geschreven door Eduard Schaepman. Hij is algemeen directeur van Regus Benelux. Regus is wereldwijd marktleider in het aanbieden van flexibele werkplekoplossingen.

Het Nieuwe Werken
Waar lezen we er niet over tegenwoordig? Het Nieuwe Werken. Het Nieuwe Werken houdt eigenlijk twee dingen in.

1)     Een nieuwe relatie tussen werkgever en werknemer, namelijk meer vrijheid en meer verantwoordelijkheid voor de werknemer. De sterk hiërarchische verhoudingen tussen werkgever en werknemer zoals we die vroeger kenden zijn definitief verleden tijd.

2)     Flexibeler werken. Dat wil zeggen: onafhankelijker van tijd en plaats. Nieuwe ICT toepassingen maken dat mogelijk. Werk dat voorheen alleen op kantoor gedaan kon worden kan nu overal plaatsvinden. Dankzij de laptop, de mobiele telefoon, de iPad, etc.

Het Nieuwe Managen
In het artikel op Express.be lezen we dat recent onderzoek van marktonderzoeksbureau IDC1 voorspelt dat meer dan een derde van de wereldwijde beroepsbevolking tegen 2013 mobiel zal zijn. Door de toename van het aantal mobiele werknemers zullen managers zich moeten aanpassen aan een nieuw werkplekmodel.

Om snel de overgang te kunnen maken naar deze nieuwe manier van werken, is het succesvol managen en ondersteunen van telewerkers van cruciaal belang. Enkel zo kunnen managers ervoor zorgen dat hun werknemers een sterk en goed samenwerkend team vormen. Managers moeten leren hoe zij de productiviteit van hun mensen kunnen maximaliseren, wanneer zij hun werknemers niet meer dagelijks op het hoofdkantoor tegen het lijf lopen.

Zeven tips
Eduard Schaepman geeft de volgende zeven tips die werkgevers op weg kunnen helpen om hun verspreide team(s) beter te managen:

1. Maak een plan

2. Bepaal doelstellingen

3. Begrijp hoe uw medewerkers werken

4. Zorg voor regelmatige communicatiemomenten

5. Bied mobiele werknemers een professionele werkplek

6. Bewaak de bedrijfscultuur

7. Moedig feedback aan

Een mooi voorbeeld
Logica is een internationaal bedrijf met wereldwijd 39.000 werknemers. In Nederland zijn circa 5.000 mensen in dienst en het merendeel van hen werkt op projectbasis gedetacheerd bij de klant. Hoe hou je dan binding? Hoe zorg je ervoor dat de band met Logica sterk blijft? Dat de consultant zich gehoord en betrokken blijft voelen? Eén manier om de binding van het bedrijf met de consultant en de consultants onderling te versterken, is de practice meeting. Lees hoe Logica binding houdt met de  medewerkers in deze blog.

Logica: interactie en communicatie

Advertenties
No comments yet

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: