Skip to content

Love me, love me!

06/12/2010

Druk op 'send' en stuur liefde

Second Life-bedenker Philip Rosedale heeft een nieuwe HR-tool op de markt gebracht, de LoveMachine. “Met LoveMachine kunnen werknemers elkaar bonussen geven”, vertelt hij in een interview met NUzakelijk.

De LoveMachine komt voort uit de ‘werkcultuursoftware’ die binnen Linden Lab, het bedrijf achter de virtuele wereld Second Life, werd gebruikt. Met behulp van de software kunnen werknemers elkaar korte berichtjes sturen waarin waardering voor de uitvoering van een bepaalde taak wordt uitgesproken. Door op de knop ‘Send love’ te klikken wordt het berichtje vervolgens openbaar. Het programma biedt ook de optie privéberichten te sturen, met behulp van de knop ‘Send love quietly’.

Bonus
De werknemers die de meeste ‘liefde’ krijgen toegestuurd, krijgen een bonus uitbetaald. Bovendien krijgen ze beloningspunten die ze weer aan collega’s kunnen uitdelen. “We vertrouwen ons team met het uitdelen van de bonussen. Het is zeer effectief en levert de juiste bedragen op voor de juiste personen. Voor ons bedrijf werkt het beter dan onszelf een salaris te geven”, aldus Rosedale op Nuzakelijk. “Je hebt wel software nodig die ieders gedrag voldoende transparant maakt.”

Het idee achter de nieuwe werkcultuur is dat de afwezigheid van positieve feedback veel beter functioneert als een vorm van kritiek dan welke andere negatieve feedback dan ook. Werknemers die geen ‘liefde’ krijgen, zullen zich behoorlijk op hun tenen getrapt voelen.

Werkgeversonderzoek
Dit bericht past mooi bij de publicatie van het Beste Werkgevers Onderzoek 2010, dat is uitgevoerd door Intermediair. Werkgevers investeren ondanks de crisis nog steeds flink in hun personeel. Dat investeren heeft echter lang niet altijd te maken met harde cash, zoals salarisverhoging of een mobieltje en auto van de zaak.

Harde arbeidsvoorwaarden zijn belangrijk, maar niet bepalend voor de tevredenheid van de werknemers. Vrijheid in hun werk, autonomie, uitdaging en ontwikkelingsmogelijkheden bepalen in veel grotere mate de tevredenheid en betrokkenheid van de werknemers. De Love Machine speelt hier in zekere zin ook op in. Het heeft een bonusstructuur, maar het gaat toch zeker ook over de waardering die blijkt uit de ‘liefdesberichtjes’.

Beste werkgever 2010
Beste werkgever 2010 is overigens Macaw. Dit IT-bedrijf nam zijn medewerkers mee op reis naar Marokko. Alle medewerkers krijgen drie extra vakantiedagen bij een laag ziekteverzuim, er zijn individuele en groepsbonussen, alle medewerkers krijgen een mobiel van de zaak en 90% heeft een leaseauto. Er zijn kennisgroepen voor kennisdeling en het bedrijf werkt volgens de principes van Het Nieuwe Werken. Interessant ook: er is iedere maand een event.

Advertenties
No comments yet

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: