Skip to content

De eerste Nederlandse crewtrainers rally ooit – McDonalds Nederland

27/10/2010

 

Crewtrainers Rally 2010

Crewtrainers Rally 2010

Crewtrainers

Stel je voor, je bent Crewtrainer bij McDonalds. Dan train je nieuwe medewerkers en je checkt dat er correct wordt gewerkt. Het is zeker niet de eenvoudigste baan. Je bent coach, trainer, rolmodel en expert tegelijk, terwijl je crew veel verloop kent en niet altijd even makkelijk te motiveren is. Gelukkig heeft Frits Westervoorde, Training Manager van McDonalds Nederland, daar wat aan gedaan.

2010: Jaar van de crewtrainer

In veel gevallen kan McDonalds Nederland gebruik maken van de ontwikkelingen op het gebied van training in de grote Europese landen zoals Engeland, Duitsland en Frankrijk. Met ruim 1.200 vestigingen elk hebben zij meer resources om nieuwe materialen en dergelijke ontwikkelen. Toen er door hen nieuwe lesmaterialen voor crewtrainers werden aangekondigd pakte Nederland dit meteen op maar het liep helaas anders dan gedacht. 2010 in aantocht, al uitgeroepen tot jaar van de crewtrainer, maar de geplande uitrol liet op zich wachten. “Dan lanceren we het zelf”, en zo werden de Crew Trainer Rallies geboren.

Shoulder-2-shoulder

Nooit eerder was het hoofdkantoor rechtstreeks in contact met de 1.500 crewtrainers van Nederland. Normaliter gaat de lancering van de nieuwe middelen via de franchisenemers en de restaurantmanagers. In 2010 dus niet. Want als de inzet motivatie is, dan is direct contact met de crewtrainers nodig. Shoulder-2-shoulder, zoals de crewtrainers zelf ook hun nieuwe crew trainen. Ook al staan je taken stap voor stap uitgelegd op film en op papier, iemand moet het je een keer voordoen en met je meekijken als je zelf aan de slag gaat. McDonalds heeft niet voor niets e-learning op een laag pitje gezet. De marktleider kan het weten en startte de organisatie van een tweedaagse happening.

Sfeerbepaler

De crewtrainers zijn de managers van de toekomst. Zij moeten razend enthousiast worden. De restaurantmanagers zijn niet uitgenodigd, laten die het allemaal maar horen van de crewtrainers zelf! Het is hun dag en die moet gelikt zijn: vlot, modern en exclusief. Dat stelt eisen aan de locatie, want sfeer beïnvloed mensen enorm. Vandaar ook dat McDonald’s regelmatig het interieur en de uitstraling van de restaurants aanpast aan de moderne tijd.  Media Plaza hoef je dat niet uit te leggen, daar helpt de sfeer je ook. Hightech en spraakmakend, daar zouden de crewtrainers zich echt bijzonder voelen.

Aandacht vasthouden bij doeners?

Natuurlijk bestond het programma uit presentaties. Maar kom op, we doen het voor de jeugd en dus werden de presentaties verwerkt in een competitie. Na elke presentatie kon je met een stemkastje een aantal vragen beatwoorden. Er werden crewtrainers uitgedaagd om anderen zover te krijgen dat ze de catwalk opgingen. Het podium stond in het midden, tussen vier vakken met publiek. Je staat als spreker dichterbij. Dan lijken het ineens helemaal niet zoveel mensen en kun je hen makkelijker bereiken. Alle presentaties en activiteiten waren goed te volgen en de zaal werd intiem door het royale gebruik van licht in de McDonalds kleuren. Het programma bruiste, er wordt nu nog over gepraat.

Effectiviteit

i'm lovin' it

i'm lovin' it

Van zo’n initiatief wil je natuurlijk weten of het effectief is geweest. Kan de crew sneller aan de slag? Is de kwaliteit in het restaurant beter? Is de motivatie van de crew hoger? Met die motivatie zit het wel goed, hoewel er inmiddels alweer nieuwe crewtrainers zijn die de rally niet hebben meegemaakt. En als je het land in gaat en je zegt de crewtrainers: “leer het me maar”, dan merk je dat het niet overal even goed is blijven hangen. Dat betekent dat de rally de moeite waard is om te herhalen, maar dat er wel nagedacht zal worden over de vorm en de follow-up.

Toch die restaurantmanagers een rol geven?

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: